Znáte to. Paměť malých dětí je hodně výběrová. Překvapí vás, že si vaši tříleťáci nebo čtyřleťáci pamatují některé drobnosti, ale z dovolené z loňského roku nevědí zhola nic? Je to normální. Do tří let věku si děti budou později pamatovat jen velmi málo. Přesto ale lze paměť dětí na hezké zážitky podpořit, a dokonce vědci tvrdí, že lze dosáhnout toho, že dítě si některé zážitky od dvou let výše může pamatovat trvale, pokud víme, jak na to.
-
Udělejte všední věci nevšedními
Dítě si pamatuje mnohem déle to, co se jakýmkoliv způsobem hodně vymyká jejich běžnému způsobu života. Moje dcera do tří let věku prakticky neznala a nedostávala bonbony. Když jsme poprvé v jejích třech letech letěli k moři, ještě navíc v nekřesťanskou ranní hodinu, připravila jsem si jich sáček na cucání, kvůli zvládnutí tlaku a na uklidnění. Dostávala jeden za druhým, až byl sáček prázdný. Nevím, jestli je to nejvýchovnější docílení klidného a spokojeného dítěte během letu, ale zafungovalo to. Teď je jí pět a chystáme se znovu k moři. A hádejte, co především si z minulé dovolené zapamatovala? A na co se ptala? No samozřejmě… jestli v letadle zase dostane spousty bonbonů!
Nečekaně se můžete zachovat kdykoliv během dovolené. Nedostávají vaše děti hračky jen tak, necháváte si vše na narozeniny a Vánoce? Dobře děláte, ale zkuste zvážit, zda si nespojit dovolenou s rituálem nové hračky, kterou dítě dostane v cestovním prostředku. Skvěle se během cesty zabaví a jinak otravnou přepravu do dovolenkové destinace si zapamatuje díky těšení se na nové překvapení kladně.
Překvapení samozřejmě ale mohou být i nemateriálního charakteru. Nechte je jeden večer vzhůru do půlnoci a ukažte jim hvězdy. Přineste jim jeden den snídani do postele. Pokud už jsou větší a čtou si samy, zkuste jim navrhnout, jestli by nechtěly na dovolené předčítat, tak jako dříve. Vezměte k tomu nějakou knihu, kterou jste měli sami rádi v jejich věku, a při té příležitosti si povídejte o vašem dětství i o knížce samé. Vzpomeňte si, na co si nejvíce pamatujete třeba z táborů – na táborák a bojovku? A co vám brání něco podobného dítěti při dovolené u českého rybníka připravit? Jistě sami přijdete na spoustu dalších nápadů, jak udělat dovolenkový den ještě o něco nevšednějším a zapamatovatelnějším.
2. Vizualizujte
Paměť malého dítěte je z velké části vázána na vizuální zážitky. Budou si spíše pamatovat, co zajímavého viděly, než co říkal průvodce, ale nezaškodí jim zážitky ještě vizuálně připomenout. Fotoalba jsou klasika, a jsou rozhodně lepší, než desítky a stovky složek v počítači, do kterých se už nejspíše nikdy nepodíváte. Fotoalba je dobré si čas od času prohlédnout a povídat si o zachycených místech a momentech. Mimochodem to dobře funguje i na sourozeneckou žárlivost. Vždy, když dcera nechápe, proč musím jejího brášku krmit a je u jídla celý špinavý, vytáhnu příslušné fotky jí samé a je klid. Nám s dcerou se ale osvědčilo ještě něco jiného – z každé opravdu velké dovolené děláme koláž, která se pak libovolně dlouhou dobu hřeje na zdi dětského pokojíčku. Jako podklad vždy používáme korkovou nástěnku s dřevěným rámečkem. Na rámeček nalepíme tavnou pistolí materiál na dovolené nasbíraný – v případě moře jsou to mušle, v případě Kozákova kamínky s blýskavými kusy polodrahokamů, z jedné propršené dovolené šnečí ulity… fantazii se meze nekladou. Dovnitř patří vyvolané fotky z nejzajímavějších momentů pro dítě. Vždy přidáváme i fotku místa, kde jsme bydleli, a společnou rodinnou fotku. Koláž doplní vstupenky, dětské jízdenky z vlaku, pohlednice. Pokud už dítě umí psát, necháme ho napsat pohlednice a pošleme je kromě babiček, které budou mít radost, i na vlastní adresu. Získáme tak autentickou vzpomínku i s pěknou známkou a razítkem. Celou nástěnku zavěsíme na dítětem vybrané místo a na dlouhé hovory o vzpomínkách je zaděláno.
3. Mluvte
Jedna z teorií praví, že děti si z raného dětství takřka nic nepamatují, protože neumí ještě mluvit a jak zážitek není verbalizován, snadno se z paměti vymaže. Mluvit ale můžete místo dětí vy, jazykem, kterému rozumějí, jednoduchými slovy, které dokážou děti opakovat a přiřadit jim význam. Čím častěji si budete o zážitku povídat, tím spíše si ho dítě zapamatuje. Vše, co na dovolené vidíte, mu zkuste jeho jazykem co nejvíce přiblížit, povídejte si s ním o tom, co se mu každý den nejvíce líbilo, jak mu chutnalo jídlo u večeře, co by chtělo druhý den dělat. Zkuste si třeba před spaním vymýšlet „bulharské“ nebo „italské“ pohádky s místními reáliemi. Pořiďte si nějakou dětskou knížku, spjatou s daným místem nebo zemí, a večer z ní předčítejte. Dcera si například jednu z dovolených na Šumavě, kdy jsme hodně jezdili vlakem, pamatuje díky knížce „Pohádky ze šumavských lokálek“, kterou jsme tam pořídili.
A jedna rada na závěr. Vše, co jsme si vyjmenovali, jistě dopomůže k tomu, aby si dítě na zážitky pamatovalo. Ale i kdyby se to u některých konkrétních zážitků nepovedlo a dítě si na ně později nemohlo vzpomenout, vedlejším efektem je, že všechno, co jsme zmínili, jsou zážitky pro děti velmi příjemné. A atmosféru lásky, pohody, příjemných překvapení a radostí si děti zapamatují zcela jistě – včetně nejmenších miminek. A o to jde především!